MenMia-intervaller

I våras tränade jag intervaller med min löpcoach Mia Hellström, som i bloggvärlden mer är känd som MenMia. Jag tog hjälp av henne främst för att få ordning på min prestationsångest, men också för att få passande verktyg för att hitta lite mer fart i mitt löpande.

Hon snickrade ihop ett intervallpass som jag tycker passar mig utmärkt och som jag har gett namnet ”MenMia-intervaller”. Flera har frågat om dessa och efter en koll med Mia kan jag nu dela med mig till världen där ute. Så varsågoda – här kommer passet!

 

Så här kan man lägga upp det (de föreslagna tiderna gäller om målet är ett springa milen på under 60 min):
  • Uppvärmning 10 min i bekväm fart. Lägg gärna in kortkorta fartökningar i slutet av uppvärmningen.
  • Intervall 400 m, 5.45-5.55 min/km (kör jag inte på bana springer jag i tre minuter istället)
  • Joggvila cirka 400 meter (vilar tre minuter)
  • Intervall 200 m, 5.20 min/km (eller 1,5 min)
  • Jogg 200 m (eller 1,5 min)
  • Intervall 400 m, 5.45-5.55 (eller tre minuter)
  • Joggvila 400 m (eller tre minuter)
Upprepa punkt 2-6 minst två varv, gärna tre. Syftet med tvåhundringen i lite snabbare fart är att fyrahundringarna ska kännas bekvämare sen och bli din framtida milfart. Håll dig i rörelse hela passet så att pulsen inte hinner gå ner för mycket då den här typen av träning främst tränar din snabbuthållighet och vänjer dig vid att ligga i en högre fart än normalt under allt längre distanser.
När du känner dig färdig med passet ovan kan du exempelvis springa 600 meter istället för 400 och 400 m istället för 200 m och så vidare. Alternativet är att lägga till fler varv. Våga utmana dig! Huvudsaken är att det ska vara roligt!
Views All Time
Views All Time
Views Today
Views Today

4 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *