Lågpuls hit och lågpuls dit

Okej, det här kan vara lite tjatigt, om man inte själv kör lågpulsträning enligt MAF. Men om man gör det, eller är nyfiken på det, så kommer jag nog framöver babbla på rätt mycket om det. För även om jag har halvt om halvt misslyckats med konceptet tidigare, så är jag övertygad om att det fungerar!

Jag börjar lite smått från början.

Varför lågpuls?

För ett och ett halvt år sedan överlevde jag ett GöteborgsVarv. Det var mitt fjärde och även om jag visste att jag inte var i bästa möjliga form, så var jag inte alls förberedd på det som skulle hända, nämligen att jag skulle tvärdö mentalt mitt på Älvsborgsbron. Då har man sprungit lite drygt fem kilometer och har alltså rätt mycket kvar!

Resten av loppet blev en kamp där jag gick och sprang om vartannat, kämpande mig fram. Jag skickade längtansfulla blickar efter taxibilar (som kör avhoppare tillbaka till starten gratis) och sjukvårdstält (dock utan behov av sjukvård!), men tog mig till slut i mål. När jag sprang in på arenan tog jag tvärslut och trodde ett tag att jag skulle behöva krypa in över mållinjen.

Nåväl. Jag tog mig i mål och det är jag faktiskt oerhört stolt över. Men jag insåg att jag behövde tänka om när det gällde min träning. Jag hade haft ett ordentligt stresspåslag hela vårvintern i min träning och inte kunnat hitta en bra rutin alls. Jag var missnöjd och stressad efter varje träningspass.

Någon gång under vintern hade jag surfat runt på pulsträning och hittat Led genom exempels blogg, som handlar mycket om just lågpuls. När han beskrev formeln man använder (180 minus din ålder och sen med lite anpassningar) trodde jag inte mina ögon. Nej, det var bara inte möjligt. Man kan bara inte springa på så låg puls. Så jag surfade vidare och halvglömde det hela.

Efter GV kom jag dock att tänka på den där sidan och letade upp den igen. Där fick jag läsa om Dr Philip Maffetone och hans sk MAF-metod. Den har Hälsa mera beskrivit ganska kort och koncist här. Vad hon inte skriver så mycket om är att man också, om man är riktigt nitisk med sin MAF-träning, inte bara ökar sin uthållighet utan också blir snabbare på samma puls. Och det var där jag inte nådde resultat sist, i alla fall inte några som var iögonfallande.

Men jag tror att det då berodde på något så enkelt som lite för lite träning. Helst ska man köra MAF-pass länge. Minst en timme, gärna mer. Dr Maffetone vill dessutom att man, de första månaderna, inte tränar något annat alls, bara för att få kroppen att verkligen svara på den här sk aeroba träningen.

Nu har jag, sedan jag beslutat mig för att testa igen, satt upp följande regler för mig själv:

  • Tre MAF-löparpass i veckan. De ska helst vara på minst en timme (men går det inte så går det inte). Någon gång kör jag på löparbana, andra gånger inte. Behöver jag gå för att hålla pulsen nere, då gör jag det. Det är också en del av träningen.
  • Minst ett styrkepass i veckan. Det gillar inte Maffetone, men det bryr jag mig inte om.

Jag har idag också lyssnat på podden Endurance Planet, som pratar om MAF som världens självklarhet. Lite skönt, faktiskt. I morse pratade de om MAF+10, dvs att man lägger tio pulsslag till sin MAF-puls. Det kan vara så att man har lagt en bra bas i sin träning, kört MAF länge, men behöver utmana sig lite och bli snabbare. Då kan man öka med tio slag på ett pass eller två i veckan och se vad som händer. Men det kan också vara så att om man inte är så ung längre (harkel) och har kört MAF utan några direkta resultat på sin fart, då kan man behöva öka med tio slag! YAY!!!

Så skönt att höra! Men nej, jag tänker inte öka nu. Min plan är nämligen tre månaders SUPERNOGA MAF. Om jag sen inte ökat farten något, då ökar jag med tio slag. Men tre månaders test ska jag fixa först.

Sen kan det också vara så att man behöver testa MAF länge, mer än tre månader innan man får resultat. Det kan vara så att ens kropp är dålig på sk aerob träning och syresätter sig dåligt. Desto mer anledning att hålla ut.

Japp. Det var dagens MAF-bubbel. (Kan också hälsa att gårdagens pass (nummer tre) kändes rätt bra, även om jag gick mycket. Det är ett grymt skönt sätt att träna på!)

Views All Time
Views All Time
Views Today
Views Today

2 Comments

  1. Jag bara, skriv mer, skriv mer! Jag tycker det är jätteintressant att läsa och läser gärna mer 🙂
    Jag tänker att jag ska börja min lågpulsträning i december och köra tre månader strikt, men nog med styrketräningen…Den vill jag inte skippa

    • Men tack käraste Hopihopi! Jag är helt inne i det nu, så det blir svårt att låta bli. Men har jag åtminstone en som vill läsa om det, så är det värt det!

      Jag har gett mig sjutton på att det ska funka den här gången!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *