Hitta rätt väg

Fyra dagars vila. Välbehövd. Jag har somnat tidigt flera kvällar på raken och har behövt det. När jag sedan vaknade i onsdags kände jag mig utsövd. Något jag sällan känner.

Igår skulle jag upp på yoga-hästen igen. Jag fick ett par nya tajts i brevlådan och då var det inte svårt att planera in ett kvällspass. Jag tände mina ljus, drog ut mattan och såg fram emot passet.

En stund var det helt okej. Lite vingligt, stelt och stumt, men samtidigt skönt att röra på mig igen. Jag välkomnade Nedåtgående hunden som en gammal vän och var nöjd.

Sen sket det sig. Fast det kan väl inte göra det i yoga? Men ändå.

Jag har påbörjat en serie från Yoga with Kassandra via Youtube, med fokus att öka flexibiliteten. Jag har kört många av hennes yin yoga-pass, men inte så många av de övriga, mer flödande. Nu har hon samlat 28 pass som ska öka på flexibiliteten. ”Perfekt”, tänkte jag och drog igång.

Men det är så svårt! Igår, i en av en hel hög balansövningar, vinglade jag så till den milda grad att jag föll handlöst baklänges och slog handen ordentligt i katt-transportlådan.

Jag tror att jag återigen har tagit mig vatten över huvudet. En serie som denna är superbra, men jag hinner inte riktigt med. När det gäller balansövningar behöver jag tid på mig och det får jag sällan via Youtube. Sen blir jag stressad och känner mig besviken på att jag inte kommer framåt (vilket jag ju ändå gör).

Så nu har jag funderat igen. Jag var lite halvknäckt igår, hade ont och kände mig dålig. Men så idag fick jag se en Instagrambild, från ”lovely_yoga_pics”, där en tjej fotograferat samma övning från 2014 och fram tills idag. Det är rätt stor skillnad vill jag lova. Kolla gärna upp den bilden (jag vill inte publicera den här). Det är ju det allt handlar om. Tid. Att ta det lugnt. Skynda långsamt. Inte forcera. Andas. En sak i taget. Tålamod.

Den bilden var precis vad jag behövde.

Jag pausar från #flexyfebruary. Jag går över till GlobalYogaFörAlla, som jag köpt och nu äntligen kollat igenom hela. Jag tänker som så, att jag ska fokusera på den första halvtimmen i programmet och ha som mål att göra det varje dag (om möjligt). Har jag tid och ork kan jag fortsätta lite längre. Vill jag träna flera pass kan jag ta ett yin-pass. Men jag ska låta mig ta ETT program och jobba på det tills jag känner mig mer trygg i det. Filma och se vad som händer. Ta det lugnt. Så småningom göra passet utan att behöva köra filmen. Bygga styrka och flexibilitet i lugn och ro. Inte stressa fram.

Vad tror ni, Litelänge och YogaHjärtaLöpning? Ni som är mina yoga-gurus där ute? Lugnt, stilla och rätt kravlöst. Inte jaga runt. Och snart kommer jag nog knyta på min löparpjucks också!

Views All Time
Views All Time
Views Today
Views Today

One Comment

  1. Läser ikapp miljoner blogginlägg och svarar ungefär hundra år senare ❤️😊
    Fnissar högt, guru… jo, jag tackar jag! Nämen, skämt åsido. Med risk för att låta tradig och tråkig, ta dej till ledda klasser när och om du kan. Sååå givande att bli vägledd konkret. Och hursomhelst, stressa inte, jämför dej inte, prestera inte, filma inte…. (så ofta åtminstone) för du fastnar så lätt i prestation och huvudets vilja att få till det fysiska. Sträva istället efter att känna inåt, skitsvårt jag vet, och yoga med slutna ögon nu och då. Bara andas, gör och rör dej. Less is more.
    Kram ❤️

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *